كاربرد درماني قليان و چپق در گذشته اي نه چندان دور

آیا می دانید که دردوران گذشتهقلیان و چپق کاربرد درمانی داشتند! یکی از روش های درمانی که کاربرد زیادی در طب جامع ایران داشته است، هدایت دارو به موضعی است که درد و بیماری در آنجا ریشه دوانده است.این شیوه درمانی تا چندی پیش در کشور ما مرسوم بوده است و حکما برای بیماران تجویز می کردند.از جملهوسایلی که می توان از طریق آن چنین شیوه درمانی را پیاده سازی کرد، قلیان و چپق بوده است که استعمار پیر(انگلیس)با شناسایی آنها و استفاده از ترفند همیشگی و کاری خود،یعنی تغییر در ماهیت عناصر به جای رد موضوع، مورد مصرف این دو را عوض کرد و تنباکو راکه به عنوان سم استفاده می شد،جایگزینماده اصلی و جوهرهقلیان و چپق کرد.

سوال اینجاست که ماده ای که فلسفه و قوام وجودی قلیان و علت پیدایشش به آن بسته است،چه ماده ای است؟چرا ما کوچکترین اطلاعی در این باره نداریم؟ در جواب باید گفت دانشمندان و حکمای ایران زمین برای عفونت ریه چاره اندیشی کردند و دریافتند که می توان از طریق مکش دارو هایی که در رفع عفونت ریه موثر است، دارو رابه آن قسمت سوق داده وعفونت را ریشه کن کنند.بدین منظور و با توجه به طبع فرد و این که ریه اش گرم و خشک یا سرد و تر باشد از یکی از این وسایل(قلیان و چپق) استفاده می کردند.

چپق با توجه به خشک بودنش، طبیعتریه را گرم و خشک می کند، اما قلیان طبیعتش را سرد و تر یا گرمایی که بیشتر به سردی متمایل است، می کند حکما با استفاده از این دو وسیله، داروها را به موضع مورد نظر در ریه می رساندند، به عنوان مثال جهت از بین بردن عفونت که می بایستی مرزنجوش به آن ناحیه برسد، مرزنجوش را به شکل تنباکو خیس کرده، فردی که طبیعت ریه اش به گرمی و خشکی می زد، مرزنجوش را با قلیان می کشید، اما اگر طبیعتش به سردی می زد، آن را با چپق می کشیده است. این هاتنها نمونه ای کوچک از هزاران مورد درمان از طریق ارسال دارو به موضع درد بوده است که در گذشته های نه چندان دور توسط حکمای ما به بیماران تجویز می شده است که متأسفانه استعمار پیر با تغییر ماهیت آن و جایگزینی آنتوانست یکی از مهلک ترین سم ها را به بدن انسان وارد نماید.

جای بسی شگفت است در حالی که قرن ها پیش بزرگان و حکمای ما این شیوه درمانی را به کار می بردند، امروزهسردمدارانتکنولوژی غرببا افتخار اعلام می کند که علم و دانش بشری به این نتیجه رسیده است که باید یک سری از بیماری ها را از طریق همان موضع درد و بیماری درمان نماید.مدعیان علم ودانش به کجا می روند؟!

توصیه:

برای تقویت ریه توصیه می شود عرق نعناع را به تنهایی درون قلیان بریزید و با مکیدن لوله هوا عرق نعناع را بهریه منتقل کنید. این کار هم یک ورزش سالم برای ریه شماست و هم یک روش درمانی موثر.شما بدون آن که نیاز داشته باشید مسافت زیادی را بدوید و دچار خستگی مفرط و مضرات دوندگی و پیاده روی های سنگین شوید، می توانید در محیط خانه با کشیدن قلیان به طریق مذکور، با یک تیر چند نشان بزنید. بدین منظور می توانید از عرق مرزنجوش به عنوان جایگزین عرق نعناع استفاده کنید.

منبع: مطالب جمع آوري شده توسط جمعي از محققين طب سنتي - اسلامي